torsdag 17. november 2011

Fiskegrateng med laks, erter og dill...


Det ble fiskegrateng med laks, erter og dill i dag... 

Gruet meg helt unødvendig til å servere den til gutta da de kom hjem fra "fotball treningen" til prinsen.


Ja, hørtes det rart ut?
Jeg kan bare si det at det falt veldig i smak hos alle i denne familien.
Da jeg hadde rullet ut to brød og satt dem til heving fikk jeg rett og slett lyst på fiskegrateng til middag, og jeg hadde lyst til å lage den helt selv...
Hvit fisk hadde jeg ikke, men laks hadde jeg i fryseren - så da ble det det da.
Jeg har aldri laget fiskegrateng fra bunnen av, tror jeg, så jeg måtte google litt, men fant ingen oppskrift som passet meg, og det jeg hadde tilgjengelig så da er det bare å mixe da.





Ingredienser

500 gram frossen laks som jeg tinte i forkant
En pose frosne selskapserter som jeg gav et raskt oppkok
5 minutters makaroni, ca like mye i volum ferdig kokt som fisk

Til den hvite sausen brukte jeg

en god slump smør
ca 3 ss hvetemel
melk
en terning fiskebuljong
ca 1 ss tørket dill, for jeg hadde ikke frisk
en liten dash tørket muskat
3 eggeplommer
3 eggehviter - stivpiskes
en brødskalk

Fremgangsmåte

Smeltet smør, rørte i hvetemel og spedde på med melk til det ble en god og fyldig saus.
Hadde i en terning fiskebuljong og dill. Forsiktig med salt og pepper da buljongen er ganska salt.
Lot det koke litt og slo av plata slik at sausen fikk kjølne litt.
Rørte så i 3 eggeplommer.

(Hadde lagt frem litt ost også jeg ville ha i sausen, men det glemte jeg, men det gjorde ikke noe)

Ja så stivpisket jeg 3 eggehviter.
Fisken kuttet jeg i terninger og lot den trekke i noen minutter før jeg silte av vannet og hadde den i sausen. Tilsatte den kokte makaronien og de varme ertene. Og til slutt rørte jeg forsiktig inn den stive eggehviten.
Hadde alt over i en smurt ildfast form og strødde over raspet brødskalk som jeg blandet med grovkvernet havsalt og pepper.

Lot det steke i varmluft på 200 grader i ca 40 minutter. Da var den stiv og fin.




Serverte den med litt smeltet smør. Droppet poteter da jeg synes det er nok med makaronien, men kunne hatt raspa gulerøtter til for å få det enda litt friskere...

Visste forsåvidt at de likte dette for vi har ofte laks, pasta, erter og dillsaus..., men det var første (ikke siste) gang jeg giret det litt opp til en grateng ;)

Håper det faller i smak hos flere!  

2 kommentarer:

tonje boganes sa...

Så godt ut. Flott at du legger ut oppskrift. Tror jeg skal prøve meg en dag på å lage dette.
Kjekt du la deg til som følger hos meg. Følger deg også. Fin blogg!
Klem Tonje

Ingrid Andrea sa...

Dette kan jeg tenke meg smakte helt supert ja...mmmmm ser delikat ut! Flink på kjøkkenet du, baker og står på:))
Sjokoladekulene under her har jeg aldri smakt, men de så ekslusive ut. For ei søt lita prinsesse lenger ned på siden her;))
Ønsker deg en god, helg
KLEM

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...